måndag 6 juli 2015

Naivt att tro på en god värld?

Hej på er :) Ledsen att det blivit så lite uppdateringar. Inne i en av mina bloggar-inte-på-fler-veckor-svacka. Ni som har hängt med ett tag vet att det händer. Jag bara försvinner, och sen en dag är jag tillbaka som gubben i lådan och sedan borta igen. Som den där släktingen som ingen någonsin riktigt vet var hen håller hus någonstans, men som då och då plötsligt dyker upp på tröskeln och som man och stannar för en tid innan hen plötsligt är borta igen. En charmig sådan dock. Som är värd att vänta på. Eller vad säger ni?
       I alla fall kanske dags att komma till dagens tema (har faktiskt ett tema, eller ett ämne åtminstone den här gången!)
       Jag har många gånger i mitt liv blivit kallad naiv. Och jag erkänner det, jag är naiv. Men jag ser det inte som något dåligt. Jag vet inte hur det är med er, och jag är inte helt säker hur det är med alla som kallat mig naiv heller, men det känns inte alltid som en komplimang. Inte dåligt heller vid alla tillfällen, för visso. Men inte alltid bra (absolut inget illa menat mot alla er som kallat mig naiv, jag vet att ni menar väll, känner bara att jag vill förklara min egen inställning till naiv lite djupare)
       Grejen är den att jag tycker naiv är något bra. Jag ser det kanske inte som en komplimang, men som som något som absolut inte behöver vara dåligt. Åtminstone inte i mitt fall.
       Naiv är många gånger samma sak som optimistiskt, fast kanske lite väl optimistisk i mångas ögon. När det kommer till mig är det troligtvis min livssyn folk syftar på när adjektivet naiv eller optimistisk dyker upp. Jag tror på det goda i världen. Visst, vår värld är fylld av dåliga saker, av svek, sorg, smärta och orättvisor. Vår värld är en värld där många hemska saker förekommer, men jag tror inte världen i sig själv är varken hemsk eller dålig - för det är en viktig skillnad. På en hemsk värld och en värld där hemska saker förekommer. Och jag väljer att tro på det goda i världen. På all kärlek, vänskap, lycka, glädje och hopp som den innehåller. För det är det viktiga, det vi borde lägga vårt fokus på. Det dåliga finns där, absolut. Men det är inte allt, och de är långt ifrån allt som spelar roll. Kärlek är så mycket viktigare än hat, så mycket mer fyllt av styrka - det är vad vi måste minnas.
       Jag tror på en god värld med goda människor. Kanske kommer världen en dag motbevisa mig - jag är trotts allt inte allt för gammal. Men än så länge är det vad jag tror på och kanske gör det mig naiv - men i sådana fall är jag stolt över att vara naiv. För världen är en mer underbar plats än den är hemsk. Mer fylld med godhet än ondska. I alla fall är det så jag väljer att se på det. Och i slutendan är väl det det viktigaste, hur vi väljer att se världen. Vad vi väljer att tro på?

Godnatt
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar