fredag 25 oktober 2013

Dömer?

Hej på er! Nu var det en evighet sedan jag bloggade igen, men jag tror att ni som fortfarande troget läser min blogg får leva med att uppdateringen inte alltid är på topp och att det kommer gå fram och tillbaka i framtiden också. Jag hoppas att ni tittar in här då och då ändå för att se för intressant ämne jag kan ha dragit upp <3

Har ni tänkt på hur vi dömer varandra? Vi medmänniskor? Vi dömer, dömer och dömer för de är vilka vi är. Vi ser, vi hör, vi bildar oss en uppfattning och dömer. Vi har alltid en uppfattning om allting för det är så vi fungerar och på så sätt dömer vi också. Grejen är bara det att ibland tar vi inte med i våra beräkningar att våran bedömning kan vara felaktig. Att vi kanske inte ser hela bilden eller vet allt. Ibland är vi för snabba på att dra slutsatser.
    Har ni någonsin känt att ni inte vill berätta saker för någon eftersom det känns som om de kommer döma er? Eftersom det känns som om de inte kommer förstå eller ens försöka? Som om de kommer dra en slutsats och sedan se ner på er?
    När ni känner så då väljer ni väll oftast att inte berätta, eller hur?
    Folk som dömer i förväg, som gör det redan innan de fått höra allt eller när det åtminstone verkar som det, folk som inte verkar öppna eller gör allt för att förstå, de får oftast inte höra. Man vinner inget på att inte ta hänsyn till människor och deras tankar och känslor, på att inte vara öppna och beredda på att inse att ens bedömning kan vara fel.
    Jag vet inte hur jag själv är, så kanske har jag inte någon rätt att säga något av det här. Kanske är jag en sådan som verkar dömande, en sådan folk inte vill berätta saker för eftersom det verkar som om jag kommer se ner på dem efteråt. Jag hoppas att jag inte är det. Jag gör mitt bästa för att inte vara det, för jag vet hur det kan kännas att prata med sådanna människor ibland - det gör vi nog alla.
    Och ibland behöver man prata utan att bli dömd. Vi människor måste lätta våra hjärtan ibland och vi behöver någon att göra det för.
    Så snälla nu, tänkt på att vara öppna mot människor och inte döma dem för hårt på förhand. För er bedömning är kanske fel.

Kram
Kimberly

Psst, inser att det där nog var ett ganska oklart inlägg...Kanske kan ni hitta något värdefullt i det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar