tisdag 19 september 2017

Inredningsexpert nästa

Vet ni vad jag älskar just nu? IKEA. Jag och två vänner var där i lördags för att köpa galgar och krukväxter (Sidenote: Hur mycket vuxenpoäng får vi inte för att vi tre nittonåringar träffades och åkte till IKEA tillsammans för att köpa galgar och krukväxter? På en lördag dessutom. Fredag kväll hade vi varit ute och festade, men lördag morgon fick vi ändå rulla ur sängen bright and early - och med det menar jag typ 11 - för att bege oss till IKEA. Då är man åtminstone lite vuxen, det måste ni ge mig). Vi planerade att bara stanna någon timme eller så, köpa våra galgar å krukväxter, kanske passa på att äta något och hälsa på en vän som jobbar där. Gissa när vi kom därifrån? Nästan fem timmar senare. Fem. Och fortfarande, allt vi köpte var galgar och krukväxter. Och lite sugrör (för, jag menar, varför inte).

Det är något med IKEA som får tiden att flyga. Man vandrar omkring där och samtidigt som om det tar en evighet, tar det liksom aldrig slut. Man hittar alltid något nytt och spännande att titta på. Varför det tog oss en sådan förbannad tid var troligen för att vi gick runt bland alla show-rooms (de där små rummen de inrett), vartenda ett (eller åtminstone alla vi hittade). De måste ju ändå vara bland det bästa någonsin. Varje rum är som att färdas rakt in i någon annans vardag och det är så spännande. Älskar att bara gå omkring och titta på alla detaljer, alla småsaker som gör ett rum sådär perfekt, se hur allt liksom hör ihop och skapar sin alldeles unika helhet.

Dessutom blir jag så väldigt inspirerad av IKEA. Man går runt där och bara, men oj, ett nytt och hippt sängbord för bara 299kr? Och en lampa för 150kr? Vad fina de skulle vara tillsammans. Och så vandrar man på några meter till och bara, nejmen kolla, kostar den där växten med kruka verkligen bara 99kr? Vilket kap den är ju skitfin!

Man dras liksom med. Och plötsligt har man fått för sig att man behöver allt. Doftljus, filtar, små dekorativa kaktusar, sidobord, ny skrivbordsstol, speglar, prydnadskuddar i mängder och bara allt. Jag kom hem efter det och gick seriöst in på IKEAs hemsida för att fortsätta min insperationsjakt och satt och planerade hur jag skulle möblera om hela mitt rum, och sen hur jag skulle möblera hela min framtida lägenhet, och det tog liksom inte stopp. Eller, jo, tillslut när jag insåg att så jäkla mycket pengar har jag inte så jag kan köpa en ny säng, fårtölj och garderob. Då fick jag ta och börja lugna ner mig.

Men nu sitter jag här, och vet ni vad, imorgon ska jag till IKEA igen. För att köpa nya kuddar och ett nytt täcke, lite prydnadskuddar, kanske ett sängbord och en ny spegel. För även om jag inte har budgeten att bygga ett helt jäkla slott som innehåller hela IKEA-katalogen, så kan jag ju passa på leva ut mina drömmar lite grann i alla fall.

Puss på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar