torsdag 31 augusti 2017

"En garde, things are just things they don't make you who you are"

"I heard you die twice, once when they bury you in the grave
And the second time is the last time that somebody mentions your name
So when I leave here on this earth, did I take more than I gave?
 Did I look out for the people or did I do it all for fame?"

För att jag lyssnat på den här sången på repeat ca tre miljoner gånger den senaste veckan och kommit fram till att jag typ älskar den. Och just det här stycket kan jag bara inte få ur huvudet, och just för att det har varit fastklistrat där i flera dagar har det fått mig att tänka en hel del på vad man lämnar efter sig i livet. Det i sin tur får mig att tänka på det där Augustus säger i The Fault in Our Stars "The marks humans leave are too often scars". Både Macklemore och Augustus är inne på samma spår. Att vi antingen kan lämna det här livet med att världen är en bättre plats än när vi kom eller tvärt om. Vi alla lämnar märken, men beroende på hur vi väljer att leva kommer vi lämna olika typer av spår. På miljön, på samhället och på människorna omkring oss. Det är värt att tänka på ibland, vad våra handlingar har för konsekvenser. Hur kommer folk minnas oss, varför kommer de minnas oss och vilka ärr kommer vi lämna efter oss på den här planeten? Kommer vår omvärld ha blivit bättre för att vi funnits i den? Eller tog vi mer än vi gav tillbaka?



Jag lägger in musikvideon så ni kan lyssna på låten själva, men också för att den är så otroligt gulligt och kanske kan få er att le lite en grå torsdagskväll som denna.

Ha det gott!

2 kommentarer: