lördag 19 augusti 2017

Och så var sommaren tydligen slut

Igår så satt jag och en kompis på tunnelbanan tillsammans och scrollade lite slött igenom instagram för att upptäcka att gymnasiet vi brukade gå på (känns fortfarande konstigt att säga "brukade gå på" och inte "går på") hade skolstart samma dag.

Jag menar va? Är sommaren redan över?

Med tanke på att vi är en bra bit in i augusti är det ju inte konstigt att skolan börjar för alla igen, men det känns konstigt. För jag börjar inte skolan igen. Och just för att jag inte börjar skolan igen har jag inte räknat dagarna tills sommarens slutdatum som man annars alltid gör. Jag har helt ignorerat det faktum att sommaren snart är slut och att saker och ting kommer förändras. Som alla tidigare år har jag inte haft en dag inringad i min kalender som säger "ta-tag-i-ditt-liv-det-är-dags-att-gå-tillbaka-till-vardagen-igen". Och jag antar att det är för att min vardag inte är densamma längre.

Sommaren har gått så snabbt. Den har bara susat förbi. Och nu är den över, och alla går tillbaka till sina normala liv och här sitter jag och måste figurera ut hur min nya vardag ser ut utan att studera på heltid. Min vardag som en blandning mellan deltid och heltidsanställd på en snabbmatsresturang (glamoröst jag vet).

På ett sätt känns det så skönt att inte börja skolan igen. Att inte behöva gå upp 5:50 varenda morgon eller ha ångest över mattelektioner och franskaprov och muntliga redovisningar. Att inte behöva sätta sig och plugga varenda jäkla dag när man kliver genom dörren hemma.

Å andra sidan är jag inte heller särskilt sugen på att jobba fyra dagar i veckan med att torka bord, servera mat och handskas med otrevliga och stressade kunder för minimilön. Men, jag menar, det är det enda jobb jag har för tillfället och jobba är ju något man är ganska beroende av nu när studier inte är ens primära sysselsättning längre.

Usch, jag känner mig bara inte redo för att sommaren ska vara över än. Så länge det var sommar kändes det bara som vilket sommarlov som helst. Ingen skola, alla var lediga, inga tankar på framtiden. Skillnaden för mig nu är att medan alla andras sommarlov tar slut fortsätter mitt in i det okända. Sommaren visste jag hur jag skulle hantera, det var inget nytt, men det som kommer nu, det är något annat. Något outforskat som jag inte känner mig redo att ta mig an än.

Aja, jag får väll se det från det ljusa sidan. Jag må vara förvirrad och inte ha en aning om var jag gör med mitt liv, men jag slipper åtminstone gå upp 5:50 som de som börjar gymnasiet igen nu (suckers). Alltid något.

Ha det gott allesammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar