måndag 1 december 2014

Försök att finna glädje, där glädje går att finna

Livet är jävligt värdefullt, det är det. Det är svårt och det är kaosigt och det är jobbigt men det är också jävligt värdefullt.
      Livet är inte enkelt. Jag vet det precis som alla andra. Och det kommer att komma saker för alla som gör det svårare då och då. Vi stöter alla på hinder, vissa större än andra. Jag säger inte att livet är perfekt - långt ifrån det. Det kan suga som in i helvete, men det är fortfarande värdefullt. Det är det absolut bästa vi har - det är det enda vi har och vi måste ta till vara på det. Även om det inte är perfekt eller enkelt. Även när det är jobbigt. För det är allt vi har. Kanske är det allt vi någonsin kommer att ha (om man inte tror på ett liv efter döden). Vi lever här och nu. I denna sekund och det betyder något. Det är värdefullt.
      Nu menar jag inte att alla ska resa runt jorden eller whatever, för att ta till vara på livet och visst, är det vad ni vill göra så go for it. Men vad jag vill säga till er är bara: var lycklig. Jag vet att det kan vara svårt ibland (eller ganska ofta). Men gör ert bästa. Livet suger och det är okej men gör ert bästa för det är också värdefullt, det är allt vi har och vi vet aldrig hur länge till vi har det. Vi kan alla bli överkörda av en buss imorgon (inte för det är så troligt kanske men ni fattar). Livet har inga garantier men det är så otroligt värdefullt så ta till vara på det. Skratta om ni kan skratta, gråt om ni vill gråta, men gör det bästa av det. Ha så kul som möjligt, och försök att finna glädje där glädje går att finna. Men är saker dåliga så visst. Låt dem vara det, det är okej, men försök fortfarande ta till vara på det du har.

Jag träffade en gång en alkoholist. I grundskolan gjorde vi ett projekt där vi skulle ha en intervju med en missbrukare, och min grupp intervjuade en f.d alkoholist. Hanhöll någon slags föreställning som hette "Hade du kul?" eller något sådant tror jag. Det gick i alla fall ut på att om du dog idag och kom till himlen och Gud, eller vem som än mötte dig vid himlaportarna bara hade en fråga och den var "Hade du kul?" vad skulle du svara.
       Jag har alltid kommit ihåg det trotts att det var 3-4 år sedan intervjun. Det fastnade hos mig, det där, "Hade du kul?". För det kändes så himla värdefullt. Jag vet inte hur det är för er men vad jag värdesätter mest av allt i livet är glädje och lycka och jag önskar så att när jag väll står vid de där himlaportarna - oavsett om det är imorgon eller 80 år ifrån nu, så vill jag kunna säga att jag hade kul. Jag vill kunna säga att jag hade ett lyckligt liv fyllt av glädje. Oavsett vad glädje är för mig. Om det är att skratta med mina kompisar, att krypa upp med en kopp kaffe och en bra bok, att resa världen runt eller whatever.
       Så försök att ta tillvara på livet. Gör saker som gör dig lycklig, även om det bara är små saker som att ta en kopp av ditt favorit te på morgonen eller äta lunch med dina vänner. Försök se glädjen där det finns glädje att finna. Försök att njuta av livet. Jag försöker och kanske är jag bara naiv och opptimistisk som tror att man kan leva så. Kanske är det barnsligt av mig att tro att livet går ut på att vara lycklig och att glädje ska vara vårt dagliga mål. Men ärligt? Jag bryr mig inte. Det är mitt mål. Det är vad jag vill göra med mitt liv och jag uppmanar er att göra detsamma. Le en gång extra liksom. Eller åtminstone - jag vet att jag sagt det typ en miljard gånger i det här inlägger men jag vill avsluta med det också.
      Ta till vara på livet, för det är jävligt värdefullt.

Nu blev det superlångt men så blir det ibland.
Ha det bra allihopa. Och för min skull, snälla bara le. Le ett extra leende idag. Sprid lite glädje. Det är värt det

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar