söndag 8 mars 2015

Kvinnornas dag?

Tja allesammans!! Vad ska jag blogga om för roligt i dag då? Det är ju faktiskt kvinnornas dag, så det skulle kunna vara något att ta upp. Det är en sak jag har tänkt på. Vi har ju kvinnornas dag, men när är männens dag? Nu vet jag faktiskt inte om det finns en männens dag (dålig efterforskning jag vet, men jag försöker ställa en tankeställare) - i sådanna fall har jag inte märkt av den - men om det inte finns så känner jag att det kan vara en sak att jobba på när det gäller jämställdhet. Lika för alla, eller hur. Har kvinnorna en dag ska väll männen också ha det. Eller?
       Jag är inte jätteinsatt i femenism. Jag tror starkt på män och kvinnors lika rättigheter och en eloge till alla som fightas hårt för dem. Men det känns som om man ibland glömmer bort männen i kampen. Som om man fokuserar så mycket på att kvinnor ska få det bättre, att man glömmer den andra sidan av problemet. Bara för att män har haft mer makt genom i princip alla tider så betyder inte de att de inte också lider över att båda könen inte är jämställda. Lika rättigheter för män och kvinnor handlar inte bara om att lyfta upp ett kön, utan om att kämpa och värna om båda och jobba tills alla får samma rättigheter och blir accepterade på samma sätt. Det handlar om alla i samhället.

Okej jag tänker inte gå in djupare på det idag, men för er som inte har sett det så här har ni Emma Watsons tal om feminism som hon framförde på UN 2014. Ett otroligt vackert tal som alla borde höra.


Ha det gott!
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar