torsdag 18 juni 2015

5 dagar = tusen sidor = ??

Så. Det är sent - typ mitt i natten för att vara mer exakt - och här sitter jag igen. Och bloggar. Vilken överraskning.
       På sista tiden har jag varit väldigt upptagen med min boklogg och jag är ledsen att det har satt den här bloggen i andra hand - men även utan min bokblogg att tänka på hade det troligtvis inte blivit många inlägg här. Jag bloggar bara när jag känner mig inspererad eller när jag har något speciellt att framföra. Eller ibland bara helt utan anledning (som ikväll) men för att jag ändå vill. För att en liten röst i mig bara viskar "blogga, blogga, blogga!" (oken inte riktigt så men försökte göra det lite bildligt). Vill dock bara framföra hur tidskrävan det är att ha en bokblogg. Jag menar de senaste fem dagarna har jag läst uppemot tusen sidor. Tusen!! Låt det sjunka in. Låt alla timmar det tar, sjunka in. Och vad jag jag fått ut? En tripp till biblioteket kånkandes på massa böcker och tre bokrecensioner. Sååå värt det, eller hur - och svär på att hälften av er säkert tycker jag är korkad. Varför ta sig igenom tusen sidor på fem dagar bara för att kunna skriva tre bokrecensioner (okej ska vi vara noga är det bara två, den tredje har jag inte kommit längre än några ord på - men den är påväg!) - bokrecensioner är ju typ skolarbete. Frivilligt skolarbete? Hm, nja - nej. Inte riktigt. Inte för en bokälskare i alla fall.
       Jag gillar att skriva bokrecensioner för att det är ett sätt för mig att lära mig av boken, utvärdera den och förstå den - och förstå min egen uppfattning om den. Som någon som bokbloggat i några år (av och på visserligligen men ändå) så kommer det ganska naturligt. Det är lite som när man provar ett nytt recept och skriver ner vad man tycker om det och vad man kanske borde ändra till nästa gång. Men jag gör det också för att dela med mig till boksamhället, för att kanske inspirera andra till att läsa. Och för att få recensions ex (inte fått några än dåra men det kommer. Troligtvis. Får vi hoppas). Jag menar vem vill inte ha gratis böcker som de ändå tänker recensera (okej inser att alla inte vill det kanske, men jag vill det i alla fall). Och så tjänar jag typ 70 över varje gång någon klickar på en av alla mina länkar i mina bokinlägg vilket gör att de där tusen sidorna vid de här laget har tjänat mig typ sju kronor. Jag menar wow - stenrik. Typ så jag kan köpa en klubba eller ett äpple. Verkligen otroligt mycket pengar för tiden det tar att läsa tusen sidor. Sa jag stenrik?
       Sen råkar det ju faktiskt vara så att jag inte bara gillar att recensera böcker som någon annan udda nörd, jag älskar också att läsa (kunde ni aldrig gissa va) Att begrava sig i tusen sidor är som att få sväva in i en annan värld. Att i timtal få följa med på äventyr och sommarromanser och jag vet inte. Det är något speciellt med att bara hämningslöst få dyka in i en bok. Inte läsa en kvart på bussen på morgonen medan man försöker att hålla ögon öppna, utan verkligen bara få sitta där uppkrupen i en solstol eller i ett hav av kuddar och bara läsa tills det nästan känns som du klivit in i världen på pappret, som om du är där med karaktärerna. Det låter askonstigt och kanske ganska rubbat för er som inte läser - men ni som någonsin upplevt magin av böcker vet vad jag snackar om och det är förbaskat underbart.
       Nu ska jag sova - det är trotts allt mitt i natten

Ha det gott
Kram
Kimberly

p.s inser att det här troligtvis är sådant som hör hemma på min bokblogg, men det här också hemma här, för det är jag och mina funderingar liksom. Hänger ni med?
       Jag är verkligen trött... Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar