måndag 1 juni 2015

Du vet väl om att du är värdefull?

Att växa upp är komplicerat, och även om du ständigt är omgiven av fantastiska människor medan du gör det, är det samtidigt något du åtminstone delvis måste göra ensam. Att växa upp handlar om att börja ta ansvar för sig själv, om att fatta egna beslut och inse konsekvenserna kring dem. Det är när du växer upp som du inser att världen inte kretsar kring dig, att du inte är någon mittpunkt och att universum kanske aldrig ens upptäckt din existens. Betyder det att du är värdelös? Absolut inte. Det innebär bara att livet handlar om så otroligt mycket mer än bara du som individ och ibland måste vi lära oss att se bortom oss själva, se den större bilden. Se att vissa saker inte händer på grund av oss, de kanske inte beror på eller involverar oss i huvudtaget. Och det är okej. Det är så det är att leva - det är så det är att växa upp. För livet handlar inte bara om oss, det handlar om alla miljontals människor vi har omkring oss varje dag. Det handlar om våra vänner och vår familj och främlingarna vi möter på bussen och vi är inte mittpunkten i deras universum, även om vi kanske är det i vårat eget.
       Att växa upp är otroligt komplicerat och det handla om så mycket mer, saker som jag troligtvis inte ens är närheten av att lista ut än. Jag är bara sjutton trotts allt. Vad jag vet är att vi alla är inte lika värdefulla som vi alltid tror och samtidigt är vi så otroligt mycket mer värda än vi någonsin kan föreställa oss. Och det här låter assnurrigt - jag vet. Men tänk på det så tror jag ni kommer fatta vad jag menar. Jag ser det lite som poesi, ni får tolka det som ni vill. Men vad jag försöker säga lite är nog bara att vad vi gör, hur vi beter oss - egentligen är det nog inte många som bryr sig om det. Vi är inte mittpunkten i deras vardag, och våra val spelar inte dem någon roll. Samtidigt är vi så otroligt viktiga för så otroligt många personer, personer som förlitar sig på oss, som bryr sig om oss och som har satt sin tilltro till oss och och det är bland det mest värdefulla som finns. Underskatta inte andras kärlek och tillit till dig. Du är värdefull, även om världen inte kretsar kring dig.

Ta hand om er
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar