söndag 14 augusti 2011

Grottbjörnens folk

Hejsan, svejsan.

Förlåt att jag inte bloggat på så länge, men det har kommit annat i vägen liksom. T.ex i fredags så åkte vi ut med båten och kom hem i dag.
I vilket fall så har jag läst Grottbjörnens folk av Jean M Auel. Den är skit bra! Okej i början var den lite långtråkig, det kan jag medge, men den var ändå jätte bra! Det är en ganska tjok bok på ca: 500 sidor men jag önskar nästan att den var längre. Bokej jag har är tryckt 1985 och den är skriven där omkring, men den är så himla bra ändå. Det märks inte att boken är gammal på sättet den är skriven. Den är suverän. Här får ni en liten recention.

Grottbjörnens folk
av: Jean M Auel
Skriven 1980 (det är inget fel på den för det!)
Utspelar sig omkring 25 000 - 35 000 år sedan. tror jag. Är inte bra på sånt, men jag tror mig minas att det står det någon stans. Fast det är inte säkert att det är rätt. Men i alla fall.

Ayla var bara fem år när hennes klan stupade i en jordbävnig. Flickan höll på att dö av hunger och rovdjur, men hade tur. En klan av Klanfolket råkade pasera henne och klanens medecinkvinna Iza bönade och bad att få ta henne med sig. Hon tog hand om den sårade flickan och hon blev frisk och stark.
Men tråts att hon blir intagen i klanen och tillslut också acepterade av de flästa så går det inte att bortse från att hon är anorlunda. Hon är född hos de Andra. Och hur hårt Ayla än försöker passa in och bete sig som än klankvinna, så är hon fortfarande annorlunda, det går inte att ändra på. Och även om hon teoretiskt sätt är en klannkvinna så kommer hon alltid att skilja sig. Och när man är annorlunda är det inte så lätt att passa in. Speciellt inte när man oavsiktligt ställer till med trubbel.
Ayla har ett gott hjärta, men det hjälper inte i alla sitvationer. Hennes livs glädje, hennes mod, inteligens och förmåga att snabbt gå till handling gör att hon värkligen skiljer sig. Men det är hennes sätt att tänka och hennes utseende som värkligen gör henne anorlunda.
Men trotts att hon bara vill väl ser hon på något sätt till att alltid hamna i trubbel.
Ayla lever ett farligt liv. Inte minst när hon börjar jaga i smyg och bryta mot klanens eder, även om hon bara vill väl.

så här såg den som jag läste ut, tror den är älst. MEn föredrar nog den också.




Här är lite olika omslag men den senaste är en DVD har inte sätt filmen personligen.

Det ska bli 6:stycken böker sammanlagt. Tror det finns fem ute nu. <3<3<3

Hoppas det var en bra förklaring.


God natt och kram på er
Ska börja på andra boken i serien nu. Hästarnas dal <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar