onsdag 6 november 2013

Därför vill jag bli författare...

Tja, nu har det gått sådär en evighet sedan jag bloggade igen, och jag har fortfarande ingen riktig inspiration. Inte bara när det gäller bloggandet utan i allmänhet när det gäller att skriva. Jag kommer bara inte på något och det stör mig så mycket, men jag kan ju inte direkt bara tvinga mig själv att bli inspirerad direkt. Eller kan man kanske det?
    Grejen är den att jag vill verkligen skriva. Något bra, något jag kan vara stolt över igen. Något som berör eller har mening. Jag vill det så gärna. Men...det bara går inte just nu! Åhh så jobbigt! Ingen av er som bara råkar ha någon idé som ni vill dela med er av? Det kan vara vad som helst, jag är desperat!

Jag tror en del av er har listat ut att jag vill bli en författare. Vet ni varför?
    Det är ganska töntigt, men på insidan av en pocketbok jag läste stod det något i stil med...vänta jag ska hämta pocketboken och citera.
"Det sägs att varje resa man gör lämnar något kvar inom en. Likadant är det med böcker. Varenda en lämnar ett avtryck: en känsla, en insikt eller ett nytt sätt att se på saker och ting. Det är för dig som söker detta vi har skapat Ponto Pocket."
När jag läste det där slog det mig att det var exakt så jag kände. För mig är böcker inte bara ord. Det är berättelser, hela värdar, resor, insikt, visdom och mening. Vissa böcker - eller vissa stycken snarare - de går bara rakt in i själen på en. Ibland när jag läser en bok kan jag bara stanna upp och tänka "Wow". Det går inte att beskriva, men vissa böcker gör liksom avtryck. De ger en något. Kanske öppnar det en dörr du inte trodde fanns, eller får dig att se saker ur en annan synvinkel. Kanske är de bara vackra, enastående och...smarta.
    Någon gång var det någon som frågade mig om jag någonsin läst en bok och känt mig smartare. Inte på matte, eller något sådant. Utan på livet. Hon visste vad hon pratade om och vad böcker egentligen handlar om (förutom att de är underhållande)
    Varje bok är en resa och vissa böcker, de som är riktigt bra, det ger dig också något som stannar kvar efter resan är slut.
    Och det är det jag vill göra. Jag vill skriva något som får någon att stanna upp och tänka "wow". Jag vill skriva något som har mening och som betyder något. Något som lämnar ett avtryck hos människor, som går rakt in i deras själar. Något som gör dem smartare på livet.
    Men mest av allt vill jag bara skriva något som jag vet verkligen betyder något för någon. Bara en endaste en. Att mina ord - mina ord - spelar roll, att de har en mening och att det gör en skillnad. Att det jag skrivit, att orden från mitt hjärta som jag lagt ner hela mitt jag i faktiskt spelar roll.

Okej nu vet ni varför jag är en sådan tönt, men det här är faktiskt vad jag drömmer om så va lite snälla :)

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar