lördag 21 februari 2015

50 Shades Of Grey?

Hej på er alla underbara människor! Det är lördag, igår fick jag lov och ikväll ska jag träffa lite kompisar! Livet är härligt. Plus att jag var och såg 50 shades igår - och måste säga att jag faktiskt tyckte det var en riktigt bra film. Nu vet jag många som avskyr den och verkligen inte tycker om den - bland annat för att det är ganska grov sex i filmen och för att de anser att den är sexistisk. Där håller jag dock inte med. Alla får självklart ha sina uppfattningar men jag tycker det är en annorlunda film som fokuserar på sådant andra filmer ofta utelämnar. Som visar oss en annan sida av kärlek och begäret som kan komma med det. Ja, det är mycket sex i filmen och eftersom det finns väldigt få filmer idag med så mycket och så grov sex så chockar det självklart många. Men ärligt - så farligt var det inte - det finns mycket, mycket, värre saker att hitta där ute. Och samtidigt var det inte sexet filmen handlade om. Det var faktiskt en ganska djup och på vissa sätt fin historia enligt mig om två personer som utvecklas som individer, enskilt men också med hjälp av varandra. Och alla ni som sett filmen eller läst boken (jag har inte läst den) - vet ju att huvudpersonen, Christian Grey, har varit med om något otroligt hemskt i sitt liv som har gjort honom till den han är idag och det ger oss också en annan vinkel på det hela. Jag tror att filmen i botten handlar om en man som har haft det väldigt jobbit i livet och därför lärt sig att inte älska, utan istället känner ett ständigt behov av kontroll. Därför är det nästan lite vackert att se hur han växer i filmen, hur han långsamt börjar släppa en aning på kontrollen samtidigt som han börjar öppna sig lite för kärleken.
       Och vad jag tycker är så otroligt viktigt i den här filmen är att Anastasia verkligen framställs som en otroligt stark kvinna - vilket hon är. Jag skulle inte säga att hon blir sexuellt utnyttjad i filmen, hon gör inget hon inte själv väljer att göra. När de har sex är det för att båda väljer att göra det - för att båda vill, och därför skulle åtminstone inte jag kalla den här filmen för sexistisk. Christian Grey kanske har ett begär efter kontroll, men det viktiga är att Anastasia inte låter sig kontrolleras. Ja deras förhållande åker åt fanders i slutendan för att Christian är "Fifty shades of fucked up" (som vi får höra i filmen) men båda parter har en del i att de låtit de gå så långt och att de inte löste det på ett bättre sätt.

Okej, nu har ni hört min åsikt om den så otroligt omtalade filmen Fifty Shades Of Grey. Jag tyckte absolut inte den var dålig, men det var ju inte den bästa film jag sett heller. Dock jag tycker inte riktigt den förtjänar allt hat den fått och folk som inte har sett filmen borde inte uttala sig så starkt om den kan jag tycka. Men det här är mina åsikter och jag vill inte trampa på någons tår, så försök ta det i lite perspektiv.



Vad tyckte ni själva om filmen? <3

Ha det och laters baby
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar