måndag 16 februari 2015

Metaforer

Haloj!! (Ne fy vad töntigt, nu får jag fasen ta och tagga ner.) Hur går det för alla? Har ni det bra där ute?
       Vet ni ibland känds det lite som mina blogginlägg är emails till någon kompis. Som aldrig svarar dock - men ändå. Avslappnade, vänliga, och något att se fram emot. Hoppas ni känner lite samma. Som om jag är en god vän som hör av sig med väldigt ojämna mellanrum, men åtminstone tittar in då och då.
       En vän med ganska konstiga metaforer om jag får säga det själv.
       Vänta: Hur många tänkte på Agustus Waters när jag sa metafor? *Handen upp!!* Det kan inte bara varit jag va? 
       Till er som också gjorde det: HÄRLIGT! Känns bra att vi inte längre asocierar metafor med grammatik eller svenskalektioner eller något annat lite halvtråkigt, utan med en snygg artonårig (eller nittonåring - diskutabelt beroende på om man sett filmen eller boken, men boken kom först så jag tänker säga 18, okej?) kille med bara ett ben som har ett fantastiskt leende (aka Ansel Elgort - nu tänker jag på filmen) och som raggar upp en tjej genom repliken: "It's a metaphor. You see, you put the thing that dose the killing, right between your teeth, but you never give it the power to kill you. A metaphor." (observera att han har en cigarett i mungipan när han säger allt det där) och med dem orden smalt si sådär några miljoner hjärtan världen över.
        Till er som inte tänkte på Agustus Waters när jag sa metafor: Ja ni har missat en av dagens största, mest hjärtgripande kärlekshistorien som handlar om två tonåringar med cancer - fast en den inte alls handlar om cancer utan om kärlek. Och trotts att döden är ständigt närvarande är det en bok om att leva. Den är vacker. Och tragisk - väääldigt tragisk, men framförallt vacker.
       Eller så var ni bara inte så investerade i historien som jag är så att ni kan citera den utantill...
       Hur som, låt oss lämna Agustus tragiska öde bakom oss och gå vidare i livet. Vet inte riktigt vad ni hade tänkt spendera resten av måndagskvällen på men får hoppas att det är något roligare än massa läxor vilket är det jag har framför mig.

Ha det bra allihopa och förlåt för ett så grötigt inlägg. Ibland är man inte på top - och idag var jag vääääldigt långt från topen så vi får bara leva med det för nu så ska jag försöka att göra bättre ifrån mig nästa gång.

Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar