fredag 19 juli 2013

Bibliophile


Jag vet inte om det faktiskt är ett ord, men om det är det, så är det definitivt vad jag är. I am a Bibliophile (hur börjer man det? Eller ska det bara vara så??) Har ni märkt att ordet är kanska likt bibliotek?? Kanske betyder Biblio böcker eller något på latin?? Oj, nu måste jag gå och söka upp det. Vänta allesammans....

Okej nu har jag sökt och det visar dig (om man ska lita på google translate) så betyder Biblio bibliotek på latin. Och det blev man ju inte klokare av direkt. För om Biblio betyder bibliotek, varför heter det i sådana fall Bibliotek? Varför har man lagt till 'tek' i ordet på svenska? Väldigt skumt. 
Vänta sak söka igen....

Okej, nu har vi minsann kommit fram till något. Ordet bibliotek är tydligen grekiska och betyder boksamling (enligt: fragabiblioteket.wordpress.com i alla fall) Själva Biblio betyder på grekiska bok. Tada då har vi det. Och jag prövade det på google translate (att översätta biblio från Grekiska till Svenska) och det funkade inte, så vi kan nog komma till slutsatsen att google translate inte är att lita på. Så det jag skrev där över stämmer helt enkelt inte (det tär därför det är överstruket.) 

Så då vet ni det allihoppa :) Nu har vi alla lärt oss något

Ha det bra!
Kram
Kimberly

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar